Under en fysiklektion fick en gymnasieklass ”hjälpa” experterna att räkna ut hur fartyget Ever given ska komma loss och hur lång tid det kommer ta att få loss fartyget.


Som introduktion till uppgiften togs upp att 220 000 ton fartyg som ”kört fast”, inte går att dra loss hur som helst. Värdens starkaste lok (på malmbanan från Kiruna) drar 9700 ton, så det skulle krävas 25 lok för att dra 220 000 ton på järnväg med låg friktion.

Fartyget Ever Given

Ett antagnade görs sedan att om containrar lastas av så att djupgåendet blir 13 m, istället för 14 m, så räcker det för att fartyget ska komma loss.

För att räkna ut hur många containrar som måste lastas av använder eleverna Arkimedes princip: Lyftkraften (F) är lika stor som tyngden av den undanträngda vätskevolymen (V).
Fysikalisk formel för Arkimedes princip är F = ρgV där ρ är vätskans densitet och g är tyngdaccelerationen. Och tyngden för vätskevolymen är vätskans massa (m) multiplicerat med tyngdaccelerationen (g), dvs mg

Fysikalisk formel kan därför skrivas som mg = ρgV och eftersom g finns i båda led kan g förkortas bort => m = ρV

För att få reda på volmen V av den undanträngda vätskan använder vi måtten på fartyget. Vi vet att höjden för undanträngda vätskan, h = 14-13 = 1 m och arean på fartyget, A = l x b = 400 x 59 = 23 600 kvadratmeter.

Volymen kan skrivas som V = Ah och insatt i formeln får vi m = ρAh = 1000 x 23 600 x 1 = 23 600 000 kg = 23 600 ton

23 600 ton måste alltså lyftas av fartyget för att djupgåendet ska minska med 1 m.

Det minimala antalet containrar som måste lastas av blir då 23 600 ton / 30,48 ton = 774 st

Hur kan 774 containrar lastas av Ever given?

Hur kan 774 containrar, som kan väga upptill drygt 30 ton, lastas av ett högt fartyg i en kanal mitt i öknen?

Med helikopter anser eleverna och det finns faktiskt en helikopter som klarar av att lyfta 30 ton,
Mil Mi-26 Halo

En helikopter med flera piloter skulle uppskattningsvis kunna lasta av två containrar per timme och vid 24×7 arbete blir det 774 / 2×24 h = 16 dagar

På ett 400 m långt fartyg skulle teoretiskt ett 2-4 heli-koptrar kunna arbeta parallellt, vilket innebär färre dagar.

Mil Mi-26 Halo har nog en driftskostnad på 50 000 :-/timme men det är ingenting jämfört att stoppet i kanalen kostar 3 600 000 000 :-/timme

Efter knappt en vecka lyckades de dock gräva fram fartyget. Blöt sand har ungefär densiteten 2000 kg per kubikmeter (2 ton per kubikmeter), vilket innebär att 54 000 ton sand grävdes bort istället för att lyfta av 23 600 ton containrar enligt elevernas beräkningar.