Det finns flera saker att göra för att lyckas med sin e-handel, webshop eller webbutik.

Men bra synlighet hos sökmotorer i allmänhet och Google i synnerhet är en av de allra viktigaste.

Det finns många exempel på webbutiker innehållande 100-tals produkter med dålig synbarhet i sökmotorerna p.g.a av en dålig sökmotorstrategi.

Med en bra sökmotorstrategi menas att man bör se alla hundratalet produktsidor som potentiella ”besöksfångare” och utforma dem därefter med individuella metataggar för varje produktsida innehållande viktiga sökord och inte bara produktnamnet.

 

Det är väldigt vanligt att webbutiken återfinns på Google på företagsnamnet och de företagsspecifika produktnamnen men inte på generella sökningar kring produktsorterna.

En genomtänkt webbutik som använder samtliga produktsidor för att fånga besökare kan vara uppbyggd som ex.vis Cool Stuff som har ett 20-tal pussel relaterade produkter som var för sig är sökbara på produktnamnen men som även är har bra synbarhet på den mer generella sökningen ”roliga pussel”.

Cool Stuff har en samlingssida för deras pussel http://www.coolstuff.se/tag/Pussel med egna individuella metataggar innehållande generella sökord och under denna de 20-talet pusselsidor också de med individuella metataggar.

Samtliga sidor används för att fånga besökare.

 

En annan viktig faktor för att lyckas med sin e-handel är att ha i åtanke att 73% av svenskarna idag besitter smarta mobiler så ens webbutik bör ha bra stöd för dessa.

 

Jag erbjuder bra och billiga webshopslösningar som har en bra presentation i de vanligaste smartphones.

iPhone 6