Googles annonseringsprogram Adwords är ett bra sätt att få många besökare till din sida utan att du behöver satsa en större summa på att optimera sin hemsida / webbsajt.

När när man köper sponsrade länkar (annonser hos sökmotorerna) så kommer annonserna upp först i träfflistan alternativt i annonsfältet till höger och man betalar bara ”per klick”, dvs. för varje besökare som klickar på annonsen.
Pris per klick varierar med sökorden med rör sig oftast om någon krona.
Annonsera på Google, sponsrade länkar
Google AdWords har den fördelen att resultat kan uppnås omgående och att startkostnaden är lägre då man bara betalar en liten kostnad per besökare istället för en högre implementationskostnad för optimeringar på sin egen hemsida.
Nackdelen är dock att sponsrade länkar upplevs av många besökare hava mindre trovärdighet (då de är annonser) än den organiska träfflistan hos Google och har färre antal klickningar än det totala antalet besökare på en viss sökning.
Det är dock viktigt att hemsidan har en bra mottagarsida för besökarna som kommer från Google som fångar besökarens intresse direkt då konkurrenterna bara är ett tillbaka klick bort i träfflistan. Att använda startsidan som mottagarsida (som väldigt många företag som annonserar på Google gör) är i många fall inte optimalt, speciellt inte om besökaren måste klicka sig vidare på hemsidan för att hitta det han sökte efter på Google.
En bra mottagarsida fångar snabbt besökarens intresse genom att innehålla text kring de sökord som besökaren kommit till Er hemsida på och hemsidan bör även ge lösningar på problem som sökningen handlat.
Vid en stor majoritet av alla sökningar eftersökes information och lösningar på problem och Ni bör eftersträva att ge den mest relevanta informationen för den aktuella sökningen.

Kontakta mig för mer information om annonsering på Google