Sökordsannonsering eller som det kallas att köpa sökord på Google och andra sökmotorer har flera fördelar jämfört med annan annonsering på Internet eller vid traditionell annonsering.

 

Den allra främsta fördelen är att för köpta sökord så når man ”aktiva besökare”  som sökt efter information eller produkter och din annonsering levererar ett ”svar/löning” på den sökningen jämfört med annonsering på annat Internetmedia där ”passiva besökare” nås, då besökarna är på Internetmediet av andra orsaker än att läsa annonser.

Sen är startkostnaden låg vid sökordsannonsering då man bara betalar några kronor för varje kvalitativ besökare jämför med tusenlappar för annonser.

Idag är det i snitt ca 20 gånger dyrare att annonsera på Eniro än Google och där kostnaden ser ut enligt följande:

Eniro 177 kronor per besökare

Google: 9 kronor per besökare

 

Ett alternativ till att köpa sökord på Google är att köpa sökoptimering eller att köpa sökmotoroptimering till sin egen hemsida/webbplats som jämfört med sökordsannonsering ämnar till att din hemsida ska hamna på höga placeringar på Google i den organiska träfflistan (sökresultatet) istället för i annonsfälten (sponsrade länkar).

Att återfinnas i den organiska träfflistan har bevisats innebära en viss annan trovärdigt eftersom många besökare hellre klickar på träffresultatet istället för i annonsfältet då där finns just, annonser.

Startkostnaden för att köpa sökmotoroptimering är förstås högre än att köpa sökord men i längden och speciellt vid stora besökarantal, blir kostnaden oftast lägre per besökare då man inte betalar något för dessa efter att implementationen av sökmotoroptimeringen väl är gjord.

Men oavsett om man väljer att köpa sökord eller att köpa sökmotoroptimering till sin hemsida så är valet av sökord väldigt viktigt för möjligheterna till framgång.

Man bör eftersträva att använda sig av sökord som ens kunder kan tänka sig använda vid googlingar/sökningar.

 

Här nedan följer ett exempel på hur jag identifierar rätt sökord till ett företag som säljer husvagnstältet Ventura Sälen, som är till för vinterbruk.

Ur Google’s sökförslag är det möjligt att genom idogt manuellt arbete identifiera sökord som är frekvent förekommande och som berör vintercamping och vintertält för husvagnar.Följande sökningar förekommer ofta:

husvagnscamping vinter
husvagnscamping hemavan
husvagnscamping sälen
husvagnscamping åre
vinterförtält
vinterförtält isabella
vintertält till husvagn
campa på vintern
vintercamping

Och när det gäller sökmotoroptimering av ens hemsida så är sidrubrikerna de viktigaste (rubriken blir även till huvudtext Google’s träffresultat) så för att täcka in en stor del av ovanstående sökningar så måste det till flera webbsidor.

Företaget som säljer Ventura Sälen bör ha tre ”temasidor” med följande rubriker för att täcka in de mesta av de generella sökningarna:

– Vintercamping. Campa på vintern med vinterförtält Ventura Sälen

– Husvagnscamping i Åre eller Hemavan med Ventura Sälen

– Vintertält, vinterfälrt till husvagn – Ventura Sälen

 

Och för att verkligen synas på sökordet ”Ventura Sälen” bör åtminstone en webbsida ha en rubrik som börjar med Ventura Sälen.

 

Jag hjälper mina kunder att identifiera rätt och smarta sökord och ger instruktioner om hur dessa skall implementeras på hemsidan vid sökmotoroptimering alternativt så kan sökorden användas för att köpa sökord på Google med

 

Annonsera på Google AdWords