META-taggar eller metataggarna är parametrar som inte syns för webbesökaren men som används för att beskriva innehållet på en hemsida eller webbsajt för sökmotorerna.

Genom att använda sig av och optimera metataggarna på ett bra sätt ökar möjligheterna att komma på höga placeringar i sökmotorernas träfflistor.

META-taggar är följande:

Title Är den viktigaste meta-taggen och den som Google lägger högst vikt vid. Det är även innehållet i Title som hamnar som text i Google’s träfflista och om man själv inte angett Title för samtliga webbsidor, väljer Google en godtycklig.

Description skall både beskriva innehållet på webbsidan samtidigt som den bör vara säljande då även den texten hamnar i Google’s träfflista. Och samma sak gäller här, att om en en desciption angivits väljer Google en godtycklig och som kanske inte alls är säljande

Keywords Den meta-taggen som är den minst viktiga men som väldigt många lägger störst vikt vid med ofta 100-tals nyckelord i till liten nytta. I denna meta-taggen skall endast nyckelord som även finns i innehållet på webbsidan användas. Allt annat kan i värsta fall räknas som ”spaming” av sökmotorerna.

Nedan följer ett exempel på hur Aftonbladet definierat metataggarna för startsidan samt hur det ser ut i Google’s träfflista:

<title> Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats

<meta name=”description”=  Startsidan – De senaste nyheterna på Aftonbladet.se – Sveriges nyhetsportal

<meta name=”keywords”= Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats,Aftonbladet,nyheter,svenska,senaste nytt,kvällstidning,news,swedish

 

aftonbladet

 

 

Jag hjälper min kunder med att identifiera de vanligast förekommande sökorden för deras verksamhet och tar fram optimala metataggar för dessa sökord så att min kunder ska få maximalt med besökare från Google: LÄS MER om mina Sökordspaket.

 

Sökord för Google, för hemsida, även på engelska