Ska du starta en WordPress och behöver hjälp med detta. Här följer en guide på svenska som tar dig igenom de viktigaste delar från att konfigurera WordPress, skapa några sidor och sökmotoroptimera dessa fram till slutligen en enkel webbshop.

 

1. Konfigurera lämpliga basuppgifter i WordPress

2. Installation och konfigurering av Tema

3. Installation av bra tillägg och konfigurering av dessa

4. Sökmotoroptimering av en webbsida för att öka dess synlighet i sökmotorerna

5. Utbyggnad av bloggen till en enklare webbshop för försäljning av ett par produkter på din WordPress hemsida.

 

 

1. En guide för att konfigurera lämpliga basuppgifter i WordPress

 

Jag börjar med att ändra Permalänkar så att jag får en sökmotorvänlig läsbar url istället för den förinställda med frågetecken i url:en

Detta gör jag under Inställningar>Permalänkar

Wordpress hemsida. Hjälp med?

 

 

Sedan går jag till Sidor och klickar på Panelinställningar längst upp till höger och klickar i Diskussion och Kommentarer.

panelinställningarWordPress hemsida. Hjälp med?  guide på svenska

 

Efter detta skapar jag tre nya sidor för min hemsida, Start, BLOGG och Om mig samtidigt som jag tar bort Exempelsidan.
Eftersom jag inte vill att det ska kunna lämnas kommentarer eller tillåta trackbacks på sidorna Start och Om mig avmarkerar jag dem.

Diskussion i WordPress guide på svenska

 

Sedan går jag till Inställningar>Läsa för att ange startsida och inläggssida.

WordPress hemsida på svenska. hjälp med, en guide

 

 

 2. Installation och en guide för konfigurering av Tema

 

En WordPress hemsida innebär möjligheten av välja mellan tusentals svenska gratis teman.

Jag har till WordPress hemsidan valt Virtue Theme Kadence av den anledningen att förutom att det är snyggt och stilrent, så ska jag ju i slutändan bygga ut min hemsida till en liten webbshop och Virtue Temat har fullt stöd för detta.

Efter att jag installerat och aktiverat temat går jag till Utseende>Menyer och skapar en meny som jag kallar Hemsida och till menyn lägger jag till mina sidor i den ordning jag vill ha dem.

Efter att ha testat de olika temapositionerna för menyinställningar väljer jag Secondary Navigation samt Mobile Navigation då jag vill att menyn ska fungerar på smartphones också.

 

meny. WordPress hemsida. Hjälp med, en guide

 

Sedan tittar jag för hur min WordPress hemsida ser ut om än den är ganska innehållslös ännu.
Men jag kan nu välja mellan att börja fylla i webbsidorna med information eller lägga upp bilder till startsidan som automatisk scrollas fram.

 

Start WordPress hemsida. guide på svenska, hjälp med WP

 

3. Installation av bra tillägg och konfigurering av dessa

För att jag senare ska kunna sökmotoroptimera min webbsidor så laddar jag ner det utmärka tillägget All in One SEO Pack.

http://wordpress.org/plugins/all-in-one-seo-pack/

samt Contact Form 7 http://wordpress.org/plugins/contact-form-7

All in One SEO Pack aktiverar jag efter installation och för Contact 7 går jag in under Settings>Add new och skapar ett kontaktformulär som heter Kontakta mig. Sedan skapar jag en ny sida som heter Kontakta mig där jag klistrar in koden jag fick från Contact 7 och givetvis lägger jag till Kontakta mig sidan till menyn på lämplig plats.

Kontakta. WordPress hemsida. Hjälp med? Här är en guide på svenska

 

 

4. Sökmotoroptimering av en webbsida för att öka dess synlighet i sökmotorerna

Jag ska nu ny skriva en webbsida till min WordPress hemsida om att campa på vintern och vill nå ut med sidan till så många besökare som bara är möjligt så därför kommer jag att sökmotoroptimera den på bästa sätt.

Det viktigaste att börja bestämma är en Rubrik för sidan. Rubriken kommer att bli META-taggen Title och den är den allra viktigaste metataggen. Titel är den som kommer upp som huvudtext i sökmotorernas träfflista och man bör välja en rubrik innehållande nyckelord/sökord som mina tilltänkta besökare kan tänkas använda vid sökmotorsökningar.

Efter ett gediget manuellt arbete så identifierar jag att antal sökord som verkar vara vanligt förekommande hos Google inom området campa på vintern (läs även om mina erbjudanden på sökordspaket)

tälta på vintern
tälta i snö
campa på vintern
värme i tält
hur håller man värmen i tält
vintercampa tips
vintercamping tips

Jag vill förstås komma åt så många av dessa sökningar som möjligt och få med så många av sökorden som möjligt i metataggarna Titel och Description. Description är den text som kommer upp i sökmotorernas träfflista under Title och den bör om möjligt vara säljande.

Rubriken jag väljer är:

Campa, tälta på vintern i snö. Här är tips på hur man håller värmen i tält.

Och Description skriver jag enligt följande:

Vintercamping. Tips på hur du håller värmen i tält när du campar på vinter i djup snö.

Sen är det viktigt att veta att alla mina valda sökord/nyckelord också måste förekomma i sidtexten, gärna rikligt men med måtta.

Under inmatningsfönstret för webbsidan finns All in One SEO fönstret där jag kan fylla i metataggarna och jag ser även att jag måste korta ner Title något för att hålla mig nära 60 teckan. Dock behåller jag hela rubriken i sidtexten.

Jag ser också i Preview snippeten hur träffresultatet kommer att se ut i sökmotorerna och här framgår också att genom att jag valde permalänkar till inläggnamn så får jag med sökorden i url:en ockå.

Vid sökmotormarknadsföring ska man sträva efter att ha med sökorden som en råd tråd genom metataggarna, url och rikligt i sidtexten.

 

vintercampa WordPress hemsida. Hjälp med,  guide på svenska

 

 

Nu har du får hjälp med att skapa WordPress hemsida och lärt dig hur du sökmotoroptimerar dina webbsidor.
Hoppas de här guide’n på svenska har varit till hjälp.

 

Avslutningsvis ska jag via hur man bygger ut WordPress hemsidan till en enklare webbutik.

 

 

5. Utbyggnad av bloggen till en enklare webbshop för försäljning av ett par produkter på din WordPress hemsida.

 

eCommerce och WooCommerce är de vanligaste webbutik plugin:en för WordPress och efter att ha provat båda så hitta några fördelar som gjort att mitt val föll på WooCOmmerce:

 

1. WooCommerce är smidigare att starta igång en webbshop med då det är mer färdigt och är riktigt användarvänligt.

2. Bra svenska översättningen finns

3. Sökmotorvänligheten är bra så WooCommerce gör att ens produkter får bra synbarhet i sökmotorerna.

4. WooCommerce tillsammans med Virtue temat ger en snygg webshop som presenteras bra i smarta telefoner..

iPhone 6 Starta e-handel, webbutik

Ladda ner WooCommerce på http://www.woothemes.com/woocommerce/

 

Nu installerar jag WooCommerce pluginet och det gör jag under

Tillägg>Lägg till nytt>Ladda upp och sen aktiverar jag det.

Efter det väljer jag installation av sidor till WooCommerce

Sidorna som genererats kan jag sedan se under Sidor>

Sidor for woocommerce till att starta webbutik

Shop är min webbutik så den döper jag om till WEBBUTIK
Cart döper jag om till Varukorgen
My Account och Checkout behöver jag inte bry mig om

 

Sen går jag till Utseende>Menyer och lägger till sidorna WEBBUTIK och Varukorgen (som jag ”sänker ner” en nivå)

Woo meny guide på svenska till WordPress hjälp

 

 

Nu har jag den första versionen av en webbutik till min WordPress hemsida klar färdig och redo att börja lägga upp produkter till.

Varukorgen som jag ”sänkte ner” en nivå är inte en sida i menyn utan endast diskret i menyn under WEBBUTIK.

 

min webbutik klar att starta

Nu ska jag skapa en produkt med anknytning till den sidan jag gjort kring vintercamping och produkten är batteridriven infravärmare.

Och jag kommer ihåg mina viktiga sökord/nyckelord som jag kommer att använda mig av:

Campa, tälta på vintern i snö. Här är tips på hur man håller värmen i tält.

Vintercamping. Tips på hur du håller värmen i tält när du campar på vinter i djup snö.

 

Och det gör jag genom att skapa en produkttitel som är:

Värmen i tält på vintern med Infravärme BattHeat 55W

Övriga nyckelord sätter jag upp som produkt taggar

Och efter att jag publicerat produkten så har jag den första produkten i webbutiken.

webbutik WordPress hemsida. Hjälp med? Här är en guide på svenska