Dennis, 29-årig hjullastarförare i Västerbotten, som efter 10 år i yrket blev tvungen att ha fullständiga gymnasiebetyg för att få vara fortsatt anställd på bemanningsföretaget. Detta innebar att han tvingades till att på Kommunal vuxenskola läsa ämnena naturkunskap, svenska, engelska, samhällskunskap och religionskunskap, som han saknade godkänt betyg i. Jag gick in som privatlärare inom ämnet naturkunskap men uppdraget utvecklades till att hjälpa Dennis att inte bara klara av naturkunskapen, utan även svenska och religion. Privatlektionerna skedde till 100% via fysiska lektioner.

Religionskunskap är kanske inte de allra viktigaste kunskaperna för en hjullastarförare!

Amir, 18 årig gymnasieelev på Teknikprogrammet i Västra Götaland som under pandemin fick svårt att klara framfört allt fysik 1 kursen. Jag ställde upp som privatlärare och på 6 månader gick han från att vara en elev som hade svårigheter att uppnå godkänt E-betyg till en elev som skrev C- och B-betyg på proven. Anmärkningsvärt är att 100% av undervisningen bedrevs via ett chatt-program. Nästa läsår önskade Amir ha privatlärarhjälp i fysik 2 och matematik 3c kursen. Den undervisningen har också bedrivits via chatten och slutresultatet blev betyget C i fysik och betyget B i matematik.

Dirvan, 20-årig universitetsstudent från Stockholm studerande till civilingenjör inom arkitektur, och som hade problem med ämnena fysik och matematik. Under pandemin hjälpte jag honom att klara universitetskurserna fysik 3 och matematik 2, vilket han gjorde med betyget 3. Efter pandemin önskade han hjälp med att klara den svåra matematik 4 kursen – Flervariabelanalys, vilken han också klarade med betyget 3. Kommande inplanerade privatundervisning kommer att vara kurserna fysik 1, vilken han har ouppklarad sen innan pandemin, samt kursen matematisk statistik. Även här har all undervisning bedrivits till 100% via chattverktyget i Microsoft Teams.