Skip to Main Content
ProXess Education
  • Alla elever kan lära sig…
  • Fysik
    • Fysik 1 – 150 poäng
    • Fysik: Undervisningstips
  • Matematik
    • Översikt – Matematik
    • Matematik 4
    • Matematik 5
    • Lösningar (diverse)
    • Vad har jag för nytta av matematik?
    • Mot bättre vetande i matematik
  • Klimatkrisen
    • Klimatförändringarna – Ligger människan bakom klimatkrisen?
    • Ökar koldioxidhalten i atmosfären med stigande temperaturer?
    • Jordbanans excentricitet
    • Jordaxelns tiltande lutning
    • Jordens precession
    • Det är fullt logisk och förståelig fysik bakom växthuseffekten
    • Analys av orsaker till klimatförändringarna
    • Varför uppstår istider? Detaljerad analys av orsaker bakom istiderna.
    • Beräkna egenfrekvenser för koldioxid
    • Lösa differentialekvationer i Excel
    • Laboration – Växthuseffekten
  • Om Proxess Education
    • Om Proxess Education / Proxess utbildning
    • Learning-by-doing
    • Godkänt är inte good enough
      • Godkänt – räcker det?
      • Varför lyckas vissa skolor bättre?
      • När lär sig elever?
    • Privatundervisning / Privatlärare i matematik och fysik (på distans eller on-line)
    • ”Locka högstadieelever”
      • ”Locka högstadieelever” med hjälp av Google, eller ”Rädda ett gymnasieprogram”
      • Hur väljer högstadieelever gymnasium
    • Kontakta ProXess Education
  • Alla elever kan lära sig…
  • Fysik
    • Fysik 1 – 150 poäng
    • Fysik: Undervisningstips
  • Matematik
    • Översikt – Matematik
    • Matematik 4
    • Matematik 5
    • Lösningar (diverse)
    • Vad har jag för nytta av matematik?
    • Mot bättre vetande i matematik
  • Klimatkrisen
    • Klimatförändringarna – Ligger människan bakom klimatkrisen?
    • Ökar koldioxidhalten i atmosfären med stigande temperaturer?
    • Jordbanans excentricitet
    • Jordaxelns tiltande lutning
    • Jordens precession
    • Det är fullt logisk och förståelig fysik bakom växthuseffekten
    • Analys av orsaker till klimatförändringarna
    • Varför uppstår istider? Detaljerad analys av orsaker bakom istiderna.
    • Beräkna egenfrekvenser för koldioxid
    • Lösa differentialekvationer i Excel
    • Laboration – Växthuseffekten
  • Om Proxess Education
    • Om Proxess Education / Proxess utbildning
    • Learning-by-doing
    • Godkänt är inte good enough
      • Godkänt – räcker det?
      • Varför lyckas vissa skolor bättre?
      • När lär sig elever?
    • Privatundervisning / Privatlärare i matematik och fysik (på distans eller on-line)
    • ”Locka högstadieelever”
      • ”Locka högstadieelever” med hjälp av Google, eller ”Rädda ett gymnasieprogram”
      • Hur väljer högstadieelever gymnasium
    • Kontakta ProXess Education

Matematik 4 – 5000+ Serien (Natur & Kultur)


www.youtube.com/@jan-oloflarsson7555


Kapitel 1 – Trigonometri

Kapitel 2 – Derivata

Kapitel 3 – Integraler

Kapitel 4 – Komplexa tal


Repetition Ma 4, inför höstterminen

Blandade övningar 2 (lösningar) – Rep. kapitel 2

Blandade övningar 1-2 (lösningar) – Rep. kap. 1 och 2

Blandade övningar 3 (lösningar) – Rep. kapitel 3

Blandade övningar 1-3 (lösningar) – Rep. kap. 1, 2 och 3


Planering och räkneschema (Lå 24/25)

OBS: Understrykna uppgifter i räkneschemat är obligatoriska medan övriga räknas om man känner att man behöver det eller i mån av tid. ANVÄND gärna dator under Ma 4 lektionerna.

© 2025 ProXess Education - WordPress Theme by Kadence WP