Utan hänsyn till relativitetsteorierna skulle GPS-systemet visa fel och felet skulle öka kumulativt för varje dag. En bra uppgift för högpresterande gymnasieelever är att räkna ut i km hur mycket ”GPS-felet” blir per dag.

Läroböckerna innehåller ofta relativitetsuppgifter inom området partikelfysik eller rörelse i relativistiska hastigheter som mänskligheten är tusentals år bort ifrån. Elever kan dock ges uppgiften att räkna på ett relativistiskt problem som berör nästan alla dagligen. GPS-mottagare bygger på mäta tiden det tar för elektromagnetisk strålning från ett antal GPS-satelliter, att nå mottagaren och därigenom avgöra mottagens avstånd till satelliterna, för att få mottagarens position på jordytan.

GPS-satelliterna färdas med 3873 m/s, vilket innebär tidsdilation enligt speciella teorin, på en höjd av 20 200 km som innebär tidsdilation enligt generella teorin. Om inte korrektion görs för dessa tidsdilationer, skulle GPS-systemet ”dra sig” med 11,5 km per dag. Satelliternas hastighet gör att satellitklockan går långsammare och dess omloppshöjd gör att satellitklockan går snabbare än GPS-mottagarens klocka på jordytan. Men eftersom det handlar om tid kan dessa två tidsdilationer summeras och felet i km, fås sen enkelt med 𝑠=𝑐∗Δt

Det är något svårare att räkna ut tidsdilationen från allmänna teorin men många elever klarar detta, alternativ kan elevernas förses med denna tidsdilation av läraren eller i uppgiften.