En vanlig uppgift i matematikböcker är att beräkna vinst som en näringsidkare gör på en försäljning, exempelvis en bilhandlare som ska göra en vinst på 25 % på en bil som köpts in för ett visst pris. Eftersom det rör om en näringsidkare och en procentuell vinst som ska beräknas, handlar det om en vinstmarginal som ska beräknas och som eleverna som läser företagsekonomi är bekanta med. Men läroböcker i matematik räknar ofta med procentuell avkastning på inköpspriset och menar att detta är den procentuella vinsten.
Om än beräkningen är matematiskt korrekt är uppgiften verklighetsfrämmande eftersom ”vinst” aldrig beräknas på detta sätt inom näringslivet. En försäljningsvinst (eller bara vinst) anges normalt i kronor men när denna vinst ska omräknas till procent, definieras den som vinstmarginal (eller bara marginal) vilket innebär vinsten i kronor dividerat med försäljningspriset. Detta gäller i stort sett alla branscher och alla produkter från chokladkakor till bilar samt innebär att den marginal en butik har på enskilda produkter, även i stort blir den bruttovinstmarginal företaget har på omsättningen.
När sedan företagets omkostnader (som bl.a. personalkostnader) subtraheras från omsättningen erhålls nyckeltalet:
som används tillsammans med nyckeltalet soliditet för att bedöma ett företaget lönsamhet.
Inom några branscher som finansbranschen och fiskerinäringen, samt vid skogs- och jordbruk används även uttrycket avkastning som definieras som:
och där avkastning ofta i folkmun likställs med ”vinst” men givetvis inte är samma sak som vinstmarginal.
Att läroböckerna blandar ihop avkastning och vinstmarginal är ju inte helt optimalt för en gymnasieelev, som exempelvis ska sommarjobba i en butik under matematikkurserna på gymnasiet, och på skolan lärt sig att den procentuella vinsten på konsumtionsprodukter baseras på inköpspriset och inte på omsättningen som hela branschen anser att den gör.
Men värre är anseendet för matematiklärare när eleven berättar för chefen att det är matteläraren (och även läroboken) som lärt eleven att räkna på detta felaktiga sätt.